Gezien de ontwikkelingen in het veld en de competenties die dit vraagt van controllers is er een opleiding nodig, die hier nauw bij aansluit. De hoogleraren Ivo De Loo en Roland Speklé van Nyenrode Business University ontwikkelden daarom een heldere onderwijsvisie waarmee de Executive Master of Finance & Control (EMFC) opnieuw is vormgegeven: uniek, intensief, en met veel ruimte voor persoonlijke groei en transformatie. Zo vormt de EMFC een onmisbaar fundament voor controllers die zich verder willen ontwikkelen. De hoogleraren De Loo en Speklé vertellen over de onderscheidende accenten en aanpak.
Scroll door ▼
‘Bij Nyenrode zien we de controller als een relatienetwerker en informatiemakelaar. In onderzoek en gesprekken met betrokkenen bij de opleiding kwam deze andere positionering steevast terug,’ stelt De Loo, hoogleraar Management Accounting & Control bij Nyenrode. ‘Wil je die rol goed neerzetten in de opleiding, dan moet je niet alleen met controllers zelf praten, maar ook met al hun sparringpartners. En je moet een perspectief hebben op de toekomst.’ Met deze input hebben De Loo en collega-hoogleraar Roland Speklé de EMFC inhoudelijk grondig vernieuwd. Deelnemers worden nu in 2,5 jaar gevormd tot sterke, kritische controllers, die als centrale spil in de organisatie strategisch impact leren maken, en het topmanagement kunnen adviseren bij strategische beslissingen.
‘Controllers moeten op hun eigen schaal, op hun eigen manier en in hun eigen ‘Umfeld’ relaties onderhouden en verbeteren. We zijn geen psychologen of sociologen die vertellen hoe je relaties onderhoudt, maar we confronteren deelnemers wel met inzichten op die terreinen. Om daarover na te denken en ermee te experimenteren. Die inzichten vinden wij heel belangrijk om effectief te kunnen optreden als informatiemakelaar.’
Ivo De Loo, academisch verantwoordelijk Controlling opleidingen
Scroll door ▼
De opleiding heeft 3 inhoudelijke pijlers
‘Thematisch focussen we in de opleiding op drie belangrijke onderwerpen die veel organisaties treffen, nu en in de toekomst,’ aldus Speklé. ‘Dat zijn duurzaamheid; digitalisering en Artificial Intelligence (AI); en wendbaarheid, van jezelf en van de organisatie. Deze thema’s zijn niet opgenomen in één of twee vakken, maar door de hele opleiding verweven. De opleiding geeft een heel eigen, unieke invulling aan de richtlijnen van de VRC, de beroepsvereniging voor Register Controllers. Zij en wij zien dit als dé onderwerpen waarop controllers zich komende jaren moeten richten en waarin ze positie moeten kiezen, willen ze impact maken in hun organisatie en in de maatschappij.’
Scroll door ▼
‘Relatiedenken’ is een expliciete ontwerpkeuze geweest
De controller-nieuwe-stijl is dus vooral een verbinder, een relatienetwerker, die zelf informatie ophaalt en zoekt naar het verhaal áchter de cijfers. Dat vraagt om andere persoonlijkheden. Om die reden is er binnen de EMFC van Nyenrode veel ruimte voor persoonlijke groei, transformatie en talentontwikkeling. De opleiding (van 60 ects) zet bewust in op de wat langere doorlooptijd van 2,5 jaar. Hierdoor kunnen deelnemers, naast hun werkzaamheden en hun privéleven, de ruimte en de tijd nemen om te werken aan hun persoonlijke ontwikkeling. Speklé: ‘Wij positioneren de opleiding bewust rond de controller als informatiemakelaar. Dat is misschien niet een smaak die iedereen past, maar volgens ons wel de smaak die hoort bij de controller die klaar is voor de toekomst. Die ontwerpkeuze hebben we expliciet gemaakt in de opleiding. Relatiedenken en effectief netwerken is overigens aan te leren als je dit niet van nature kunt. Anders hadden we de opleiding natuurlijk nooit op deze manier ingestoken.’
Er is ruime aandacht voor interpersoonlijke vaardigheden
Interpersoonlijke vaardigheden zijn belangrijk voor de controller-nieuwe-stijl. De Loo: ‘Je moet onderwerpen kunnen aanzwengelen, het belang daarvan duiden, zaken kunnen organiseren en structureren. Je moet een sterk ontwikkeld innerlijk kompas hebben en ethische afwegingen kunnen maken: wat betekenen mijn voorstellen en adviezen voor mensen binnen en buiten de organisatie, voor de maatschappij, op kortere en langere termijn? Naast de financiële consequenties die ik voorzie? Kan ik mij daarin vinden? Wat doe ik als zaken anders uitpakken dan gehoopt? Met wie kan ik daarover in gesprek? Aan al deze aspecten besteden we veel aandacht in de opleiding. We gaan concreet in op vraagstukken rond accountability en sustainability. Wat betekenen ze voor je? Hoever wil je bijvoorbeeld gaan met Artificial Intelligence in je organisatie, als je weet dat daar veel vooronderstellingen in zitten? Met zulke vraagstukken willen we dat controllers meer vanuit hun gevoel en innerlijke kompas gaan denken dan vanuit hun ratio of Excelsheets.’
De onderscheidende kenmerken van de EMFC van Nyenrode
Veel ruimte en tijd voor groei, transformatie en het ontwikkelen van interpersoonlijke vaardigheden
Kleinschalige, persoonlijke en interactieve settings
Actuele thema’s duurzaamheid, digitalisering en wendbaarheid
Scroll door ▼
Colleges bieden gelegenheid voor het uitwisselen van ervaringen
Om voor de EMFC bij Nyenrode in aanmerking te komen is enige jaren werkervaring als financieel professional een vereiste. Dat is niet voor niets. ‘Onze colleges zien we als een soort workshops of netwerkbijeenkomsten, waarin we met elkaar praten over dingen die in eenieders organisatie spelen,’ vertelt Speklé. ‘Een sterk accent ligt op storytelling: het uitwisselen van ervaringen en uitdagingen, zoeken naar het gemeenschappelijke daarin, aftasten wat mogelijk is, en daarvan leren.’ Het gaat dus om ervaren professionals onder elkaar, die samen met docenten sparren over waar ze tegenaan lopen. Nyenrode laat niet per sé zien hoe het moet, maar stimuleert het denken door inzicht en kennis te delen. Speklé: ‘Een docent faciliteert de discussies en gooit af en toe theorieën, concepten of eigen verhalen in de groep om die verder aan te jagen. Na afloop volgt een theoretische reflectie, geleid door de docent.’
De onderscheidende aanpak sluit aan bij wat in organisaties speelt
‘We bundelen in de nieuwe EMFC-opleiding de ervaringen van studenten: als inspiratiebron en toetssteen. Daarnaast gebruiken we intervisiesessies,’ besluit De Loo. ‘In de vele groepsopdrachten rouleren we om zoveel mogelijk deelnemers met elkaar in contact te brengen. Daarvoor houden we de groepen bewust kleinschalig en zorgen we voor nauwe contacten tussen docenten, programmamanagement en deelnemers. Onze aanpak werkt alleen in een relatief beperkte, veilige leeromgeving waarin iedereen elkaar kent en elkaar weet te vinden. Je moet geïnspireerd raken door de ervaringen die je met elkaar uitwisselt en opdoet; een soort ‘inspirience’. Dat kunnen we niet afdwingen, maar wel organiseren. Zo komen er discussies los die niemand kon voorzien. We brengen daarmee een soort community- en netwerkbuilding op gang, en bouwen aan een collectieve denktank. Panklare oplossingen zijn er immers niet voor wat er tegenwoordig speelt in organisaties, zeker niet op strategisch niveau. Daar past onze onderscheidende aanpak van de EMFC goed bij.’
Wie is Roland Speklé?
Prof. dr. Roland Speklé is hoogleraar Management Accounting & Control aan Nyenrode Business Universiteit en maakt deel uit van het Nyenrode Faculty Expertisecenter Accounting, Auditing & Control. Samen met hoogleraar Ivo de Loo is hij academisch verantwoordelijk voor alle Controlling-opleidingen bij Nyenrode. Na het behalen van zijn MSc- en PhD-graad (cum laude) aan de Erasmus Universiteit bouwde hij aan zijn expertise in verschillende academische functies aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en als auditor en consultant bij een groot openbaar accountantskantoor. Speklé is vooral geïnteresseerd in de economische aspecten van organisatorische control, het ontwerp van effectieve managementcontrolstructuren en prestatiemeetsystemen. Lees hier meer over Roland Speklé
Wie is Ivo De Loo?
Prof. dr. Ivo De Loo is hoogleraar Management Accounting & Control aan Nyenrode Business Universiteit en maakt deel uit van het Nyenrode Faculty Expertisecenter Accounting, Auditing & Control. Samen met hoogleraar Roland Speklé is hij academisch verantwoordelijk voor alle Controlling-opleidingen bij Nyenrode. Na een studie kwantitatieve economie aan de Universiteit Maastricht (cum laude) en een promotie in 2008 bouwde hij zijn ervaring uit als onder andere Professor in Accounting aan de Aston Business School in Birmingham (VK). De Loo is geïnteresseerd in hoe management, accounting- en control-praktijken zich binnen organisaties ontwikkelen. Met collega's in binnen- en buitenland is hij betrokken bij diverse onderzoeksprojecten. In 2023 ontving hij ‘the best reviewer award’ van het Accounting, Auditing & Accountability Journal. Lees hier meer over Ivo De Loo
Meer lezen over de controllersfunctie of rond de thema's digitalisering, duurzaamheid en wendbaarheid? Klik op de titels hieronder!
The influence of management accountants on managerial decisions
Hans ten Rouwelaar and Jan Bots (Center for Accounting, Auditing & Control, Nyenrode Business Universiteit, Breukelen, The Netherlands) and Ivo De Loo (Department of Accounting, Aston Business School, Aston University, Birmingham, UK).
Business, society, and the need for stewardship orientation
Andre Nijhof and Jaap Schaveling (Nyenrode Business Universiteit, Breukelen, The Netherlands) and Nicolette Zalesky (Nyenrode Business Universiteit and A3 Ventures Analytics, Berkeley, California, USA).
Ivo De Loo, Peter Nederlof and Bernard Verstegen (School of Management, Open University of The Netherlands, Heerlen).
Robin R. Radtke and Sally K. Widener (Clemson University, School of Accountancy, Wilbur O. and Ann Powers College of Business, Clemson, SC, USA) and Roland F. Speklé (Nyenrode Business University, Breukelen, the Netherlands).