Het speelveld in en rond organisaties is voortdurend in beweging. Door nieuwe technologie, door veranderende wet- en regelgeving, door maatschappelijke en geopolitieke ontwikkelingen, enzovoorts. Dat heeft invloed op allerlei functies binnen een organisatie en zéker ook op de positie van business controllers. Zij zijn in beweging, als een spin in het web, gericht op meervoudige waardecreatie. Welk profiel en welke competenties hebben deze business controllers?
De dynamiek in moderne organisaties
Controllers zijn steeds vaker relatienetwerker en informatiemakelaar
De laatste jaren is de rol van controllers veranderd. Voorheen vormde het opstellen en analyseren van cijfermatige informatie een belangrijk, zo niet het belangrijkste onderdeel van hun werk. Daarmee leverden ze stuurinformatie en adviseerden ze het management. Deze uitoefening van de functie volstaat niet meer in de complexiteit en dynamiek van moderne organisaties. Weliswaar analyseren controllers nog steeds informatie en geven ze nog steeds adviezen, maar de diversiteit van de informatie is sterk veranderd en de groep stakeholders is veel groter geworden. Om bij te dragen aan de ontwikkeling van hun organisatie halen controllers proactief cijfermatige en niet-cijfermatige informatie op, bij uiteenlopende partijen binnen en buiten de organisatie. Hierdoor zijn controllers steeds meer relatienetwerkers en informatiemakelaars
Het krachtenveld zelf aanjagen
Het krachtenveld in en rond organisaties, waar controllers in moeten meebewegen, wordt beïnvloed door een groot aantal (internationale) thema’s. Zoals ontwikkelingen op het gebied van klimaat, migratie en (geo)politieke stabiliteit. Ook nieuwe inzichten rond bedrijfsvoering en maatschappelijke thema’s laten hun invloed gelden, zoals de behoefte aan een werk-privébalans, diversiteit en inclusiviteit, de behoefte aan zingeving bij generaties van na 1990, enzovoorts. Sommige ontwikkelingen leiden tot nieuwe rapportageverplichtingen, zoals de CSRD en de ESG-doelen (Environment, Social, Governance). In al deze ontwikkelingen moeten controllers positie kiezen. Of beter: deze ontwikkelingen zelf beïnvloeden door ze proactief aan te jagen. Cijfers en kwalitatieve, niet-cijfermatige data zijn dan geen doel meer, maar zijn ondersteunend aan deze dynamiek.
Interpersoonlijke vaardigheden zijn ‘key’
Controllers zijn dus volop in beweging, binnen hun functies en binnen hun organisaties. Het zijn actieve spelers in een complex krachtenveld. Wendbaar en veerkrachtig, gericht op meervoudige waardecreatie, namelijk transformatie van zichzelf, de organisatie en de maatschappij. Ze zijn als een spin in het web, met veel verschillende stakeholders, en met een netwerk van gelijkgestemden om zich heen. Het zijn relatiedenkers en netwerkers, om vervolgens goed geïnformeerde gesprekspartners te kunnen zijn voor belanghebbenden binnen en buiten de organisatie. Daarom zijn sterke interpersoonlijke vaardigheden ‘key’ voor controllers.
Nederland telt 5.300 Register Controllers (geregistreerd bij de VRC)
Aantal vrouwelijke CFO’s stijgt: van 9% in 2010 tot 14% in 2024
Register Controllers worden 20% vaker uitgenodigd voor een sollicitatie-gesprek
Register Controllers hebben 2x grotere kans om een baan te vinden dan andere hoogopgeleide financials
Het profiel van business controllers
Wendbaar, gericht op transformatie
Controllers zijn wendbaar, gericht op beweging en verandering. Zij zijn in staat agenda’s te beïnvloeden en kunnen organisaties in beweging krijgen en houden. Zij zetten zich in voor duurzame verandering en groei. Ze kijken daarvoor over de grenzen van de organisatie heen, denken toekomstbestendig en inclusief. Ze richten zich op scenario’s en ontwikkelingspaden voor de lange termijn. Daarbij zijn ze zich bewustzijn van de (ethische) impact van beslissingen en volgen ze hun innerlijk kompas.
Informatiemakelaar met oog voor waardecreatie
Als informatiemakelaars leveren controllers waardevolle stuurinformatie op voor verschillende belanghebbenden. Ze signaleren relevante ontwikkelingen in organisatie, maatschappij en wet- en regelgeving. Zij zoeken en duiden de verhalen áchter de cijfers. En ze verzamelen proactief data en informatie om deze transparant te delen met de juiste partijen. Gevraagd en ongevraagd geven ze adviezen aan stakeholders, om samen te komen tot een meervoudige waardecreatie.
Netwerker en relatiedenker
Controllers zijn relatiedenkers. Ze begrijpen dat samenwerking de basis is voor succes. Zij zijn daarom goede netwerkdenkers en -beheerders. Zij vormen een multidisciplinair netwerk van gelijkgestemden om zich heen, met wie ze kunnen optrekken en van wie ze kunnen leren. Zo komen ze voortdurend tot nieuwe inzichten, plannen, ideeën of scenario’s voor de toekomst.
Verbinder van stakeholders
Controllers moeten beschikken over goede interpersoonlijke en communicatieve vaardigheden. Ze moeten kunnen overtuigen en een sterke, betrouwbare gesprekspartner zijn voor het management. Ze verbinden stakeholders van binnen en buiten de organisatie met elkaar, bouwen bruggen en schakelen tussen afdelingen, teams en externe partners. Ze doorzien de samenhang tussen personen en onderwerpen en kunnen dat effectief inzetten.
Breed georiënteerde professionals
Controllers hebben vanzelfsprekend een degelijke vakinhoudelijke basis. Daarnaast zijn ze breed georiënteerde en geëngageerde professionals. Zij hebben niet alleen verstand van accounting en control, maar ook van bijvoorbeeld business analytics, Artificial Intelligence, ketensamenwerking, procurement (inkoop) en internationale wet- en regelgeving. Zij doorzien en begrijpen de complexiteit van hun werk, hun organisatie en de omgeving.
‘Die nieuwe controllers die zichzelf en hun organisatie in een veranderende wereld verrijken en vooruithelpen – en het liefst de maatschappij ook – zullen er niet gelijk overal staan. Dat is een proces van jaren. Maar dat proces is niet om te keren.’
Ivo De Loo, hoogleraar Management Accounting & Control bij Nyenrode
Meer lezen over de onderwijsvisie van Nyenrode voor controllers? Klik hier